4. týden: Uspořádání informací/složek
Získali jsme důležité informace, dokumenty, mapy, fotky apod. Přichází chvíle na to, abychom si tyto informace, které jsme posbírali, uspořádali. Na řadu přichází počítač. V dnešní době není žádným překvapením, že počítače dokážou hodně zpracovat, pokud jde o ukládání a načítání dat.
Tak jak existuje mnoho badatelů, existuje i nespočet metod, jak uspořádat dokumenty rodinné historie. Samozřejmě postupem času si každý člověk vytváří svůj vlastní systém.
Proč je důležité si hned na začátku určit systém ukládání informací?
- Protože, až budete hledat dokument, budete vědět, kam sáhnout a nebude se zdržovat.
SYSTÉM USPOŘÁDÁNÍ
Velmi jednoduchým způsobem je rozdělení rodiny na čtyři části, podle příjmení rodiny. Pokud jste si dobře prostudovali a vyplnili předchozí pracovní listy, můžete si k sobě vzít pracovní list ze 2., 3. týdne: rodokmen.
Věřte nebo ne. Ty čtyři části již máte zaznamenané. Vaši prarodiče mají každý jiné rodné příjmení. A to jsou právě ty čtyři části, na které budeme složky dělit. Můžeme si to ukázat na následujícím obrázku.
Na obrázku vidíme, že naší výchozí osobou (střen) je Rudolf František Kotek. Jeho prarodiči jsou Vojtěch Kotek, Anna Barnášová, Jan Jírovec, Marie Machuldová. Naše čtyři části budou tedy: Kotkovi, Barnášovi, Jírovcovi a Machuldovi.
V počítači si založíme čtyři složky z těmito názvy. Ke každému názvu můžete na začátek přidat číslici. Ať to máte lépe zorganizované.
Složky si zakládáme proto, že budeme z velké části pracovat s elektronickými zdroji a matrikami online.
Jako podsložky si zvolíme – Dokumenty, Fotky, Mapy, Matriky, Vojna (ta je volitelná). Složku Matriky můžeme rozdělit na Matriky narozených, Matriky oddaných, Matriky zemřelých, Sčítání lidu.
Můžeme přidat i další podsložky jako jsou knihy. Sem můžeme přidávat fotky z novinových článků.
Brzy sami zjistíte, které složky používáte nejčastěji, které vám vyhovují a sami si je upravíte.
NÁZVY DOKUMENTŮ
Jak pojmenovat jednotlivé dokumenty? Je jasné, že nalezený záznam v matrice si nepojmenujete praprababička, že? Pro další výzkum je to matoucí. Je několik způsobů, jak si jednotlivé dokumenty pojmenovat.
Když se podívám do svých složek, tak je mám v každé složce pojmenované jinak. My si ukážeme několik způsobů, jak si dokumenty správně pojmenovat. Abychom je vždy našli.
Jelikož jsme si matriky rozdělili na narození, oddaní, zemřelí; tak již do názvu nepřidávám žádnou zkratku. Přijde mi to zbytečný.
Matriky ukládám jako rok události – příjmení – jméno. Přijde mi, že vždy rychleji najdu záznam. A navíc se Vám to seřadí vzestupně od nejstaršího po nejmladší. Což poté mnohokrát využijete.
Naopak dokumenty jsme si nijak nerozdělovali. Dokumenty ukládám jako příjmení - jméno - rok události - událost (zkratka). Podle příjmení se hledá nejrychleji. Zkratku události přidávám nakonec, abych poznala zdali je to sňatek, narození, úmrtí. Samozřejmě opět můžete dokumenty řadit jako rok události – příjmení – jméno – událost.
Během svého pátrání můžete narazit na staré mapy. I ty si můžeme uložit do složek. Zde se přikláním k jednoduchému pojmenování: název.
Důležité je si najít vlastní systém nebo zjistit, co vyhovuje právě mě.
ZÁLOHOVAT, ZÁLOHOVAT
Je skvělé, že žijeme v době, kdy v klidu a teplu domova, můžeme za pomocí počítače brouzdat matrikami. Počítače jsou počítače. Může se stát havárie a vy během pár chvil přijdete o všechno. Proto nezapomínejte si pořízené snímky zálohovat. Nejlépe v počítači a třeba na flash disk.
PAPÍROVÉ SLOŽKY
Určitě nejsem jediná, kterou napadlo, jak si zorganizovat své staré papírové dokumenty, fotky. Protože nechcete, aby Vám staré dokumenty někde seděly a padal na ně prach. Nedej bože, aby je někdo pocákal vodou. Je dobré si je dát do krabice papírové nebo plastové. A správně zorganizovat.
Na konci roku 2021 jsem řešila něco podobného. Měla jsem velmi staré poničené desky, které jen tak ležely na místě a sedal na ně prach. A tak jsem hledala způsob, jak dokumenty setřídit a do čeho je dát, abych k nim měla přístup. Prošla jsem několik desítek stránek a hledala způsob nebo radu jak zorganizovat dokumenty. Nikde jsem, ale nenašla přesný návod nebo něco, co jsem si v hlavě vymyslela. Nakonec jsem objevila stránky SimplySpaced. Kde organizují fotografie. Ale přesně něco takového jsem chtěla. Přehledné a jednoduché.
PODROBNÝ NÁVOD JSEM VYPSALA DO SAMOTNÉHO ČLÁNKU ZDE NA WEBU.