top of page
Vintage Pohlednice
4. týden: Uspořádání informací/složek

Získali jsme důležité informace, dokumenty, mapy, fotky apod. Přichází chvíle na to, abychom si tyto informace, které jsme posbírali, uspořádali. Na řadu přichází počítač. V dnešní době není žádným překvapením, že počítače dokážou hodně zpracovat, pokud jde o ukládání a načítání dat.

Tak jak existuje mnoho badatelů, existuje i nespočet metod, jak uspořádat dokumenty rodinné historie. Samozřejmě postupem času si každý člověk vytváří svůj vlastní systém.

 

Proč je důležité si hned na začátku určit systém ukládání informací?

- Protože, až budete hledat dokument, budete vědět, kam sáhnout a nebude se zdržovat.

SYSTÉM USPOŘÁDÁNÍ

Velmi jednoduchým způsobem je rozdělení rodiny na čtyři části, podle příjmení rodiny. Pokud jste si dobře prostudovali a vyplnili předchozí pracovní listy, můžete si k sobě vzít pracovní list ze 2., 3. týdne: rodokmen.

Věřte nebo ne. Ty čtyři části již máte zaznamenané. Vaši prarodiče mají každý jiné rodné příjmení. A to jsou právě ty čtyři části, na které budeme složky dělit. Můžeme si to ukázat na následujícím obrázku.

ROK S GENEALOGIÍ_edited.jpg

Na obrázku vidíme, že naší výchozí osobou (střen) je Rudolf František Kotek. Jeho prarodiči jsou Vojtěch Kotek, Anna Barnášová, Jan Jírovec, Marie Machuldová. Naše čtyři části budou tedy: Kotkovi, Barnášovi, Jírovcovi a Machuldovi.

4. týden.jpg

V počítači si založíme čtyři složky z těmito názvy. Ke každému názvu můžete na začátek přidat číslici. Ať to máte lépe zorganizované.

Složky si zakládáme proto, že budeme z velké části pracovat s elektronickými zdroji a matrikami online.

Jako podsložky si zvolíme – Dokumenty, Fotky, Mapy, Matriky, Vojna (ta je volitelná). Složku Matriky můžeme rozdělit na Matriky narozených, Matriky oddaných, Matriky zemřelých, Sčítání lidu.

Můžeme přidat i další podsložky jako jsou knihy. Sem můžeme přidávat fotky z novinových článků.

Brzy sami zjistíte, které složky používáte nejčastěji, které vám vyhovují a sami si je upravíte.

NÁZVY DOKUMENTŮ

Jak pojmenovat jednotlivé dokumenty? Je jasné, že nalezený záznam v matrice si nepojmenujete praprababička, že? Pro další výzkum je to matoucí. Je několik způsobů, jak si jednotlivé dokumenty pojmenovat.

Když se podívám do svých složek, tak je mám v každé složce pojmenované jinak. My si ukážeme několik způsobů, jak si dokumenty správně pojmenovat. Abychom je vždy našli.

Jelikož jsme si matriky rozdělili na narození, oddaní, zemřelí; tak již do názvu nepřidávám žádnou zkratku. Přijde mi to zbytečný.

Matriky ukládám jako rok události – příjmení – jméno. Přijde mi, že vždy rychleji najdu záznam. A navíc se Vám to seřadí vzestupně od nejstaršího po nejmladší. Což poté mnohokrát využijete.

Naopak dokumenty jsme si nijak nerozdělovali. Dokumenty ukládám jako příjmení - jméno - rok události - událost (zkratka). Podle příjmení se hledá nejrychleji. Zkratku události přidávám nakonec, abych poznala zdali je to sňatek, narození, úmrtí. Samozřejmě opět můžete dokumenty řadit jako rok události – příjmení – jméno – událost.

Během svého pátrání můžete narazit na staré mapy. I ty si můžeme uložit do složek. Zde se přikláním k jednoduchému pojmenování: název.

Důležité je si najít vlastní systém nebo zjistit, co vyhovuje právě mě.

4. týden - názvy dokumentů.jpg

ZÁLOHOVAT, ZÁLOHOVAT

Je skvělé, že žijeme v době, kdy v klidu a teplu domova, můžeme za pomocí počítače brouzdat matrikami. Počítače jsou počítače. Může se stát havárie a vy během pár chvil přijdete o všechno. Proto nezapomínejte si pořízené snímky zálohovat. Nejlépe v počítači a třeba na flash disk.

DSC08962.jpg

PAPÍROVÉ SLOŽKY

Určitě nejsem jediná, kterou napadlo, jak si zorganizovat své staré papírové dokumenty, fotky. Protože nechcete, aby Vám staré dokumenty někde seděly a padal na ně prach. Nedej bože, aby je někdo pocákal vodou. Je dobré si je dát do krabice papírové nebo plastové. A správně zorganizovat.

Na konci roku 2021 jsem řešila něco podobného. Měla jsem velmi staré poničené desky, které jen tak ležely na místě a sedal na ně prach. A tak jsem hledala způsob, jak dokumenty setřídit a do čeho je dát, abych k nim měla přístup. Prošla jsem několik desítek stránek a hledala způsob nebo radu jak zorganizovat dokumenty. Nikde jsem, ale nenašla přesný návod nebo něco, co jsem si v hlavě vymyslela. Nakonec jsem objevila stránky SimplySpaced. Kde organizují fotografie. Ale přesně něco takového jsem chtěla. Přehledné a jednoduché.

PODROBNÝ NÁVOD JSEM VYPSALA DO SAMOTNÉHO ČLÁNKU ZDE NA WEBU.

bottom of page